خداوند این ایه را نازل فرمودند :
«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَکُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَکُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ»(سوره آل عمران: آیه 61)
پس بعد از آن که علم و یقین به تو رسید، هر کس با تو احتجاج و بحث کند، بگو:...
در ادامه می خوانیم که بیاییم برای تشخیص حق که کدام یک از این دو طرف هستند ، یکدیگر را لعنت کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم زیرا مباهله و لعن کردن یکدیگر ، بنیان کن و معجزه ای آماده است .خداوند این ایه را نازل فرمودند :
«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَکُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَکُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ»(سوره آل عمران: آیه 61)
پس بعد از آن که علم و یقین به تو رسید، هر کس با تو احتجاج و بحث کند، بگو:
بیایید ما و شما، فرزندان و زنان و جان خود را فرا بخوانیم، آن گاه به درگاه خدا دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
رسول خدا صلى اللَّه علیه وآله آن چه را که بر او نازل شده بود، بر آنان قرائت نمود، سپس فرمود: «خداوند به من دستور داده است که به درخواست شما پاسخ مثبت دهم و به من فرمان داده است که اگر بر سخن خود پاى فشرده و اصرار ورزیدید، با شما مباهله کنم».
یکی از بزرگان مسیحی گفت که اگر فردا به مباهله امد و با پیروان و یاران خود آمد با او مباهله کنید و پیروزی از آن شما است اما اگر با خانواده و اهل بیت خود آمد در این صورت به هیچ وجه با او مباهله نکنید که حق با او هست .
وقتی پیامبر برای مباهله آماده شد و دو فرزند دلبند خود و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه و امام علی علیه السلام را برای مباهله آماده کرد ، «سید» و «عاقب» از رسول خدا ص سوال کردند که آیا با اینان مىخواهى با ما مباهله کنى؟ رسول خدا صلى اللَّه علیه وآله فرمود: «آرى، مگرهمین حالا به شما نگفتم. آرى، کسى که به حق مرا برانگیخته است، به من دستور داده است که با اینها با شما مباهله کنم».
اینجا بود که رنگ چهره «سید» و «عاقب» زرد شد و به سوى یاران و جایگاه خاص خود بازگشتند. وقتى همراهان «سید» و «عاقب» آن دو را دیدند و از ناراحتى آن دو مطلع شدند، پرسیدند: مشکل شما چیست؟ آن دو از اظهار مشکل خود خوددارى کرده و گفتند: مشکلى در میان نیست تا به شما خبر دهیم.
در این حال، جوانى از نیکان نصارا که دانشى به او عطا شده بود، خطاب به آنان گفت: «واى بر شما! مباهله نکنید، بلکه اوصاف او را که در کتاب «جامعه» یافتید، به یاد آورید. به خدا سوگند، راستى شما مىدانید که او راست مىگوید و نیز مىدانید که برادران شما اندکى پیش مسخ شده و به صورت میمون و خوک درآمدند». بدین ترتیب، دانستند که آن جوان آنها را نصیحت مىکند. از این رو، هیچ کس سخنى نگفت.و به مباهله راضی نشدند و به پرداخت جزیه راضی شدند .
این خلاصه ای از داستان مباهله بود . حال به مفهوم شناسی این آیه می پردازیم .
معناى مباهله
صاحبان لغت «مباهله» را معمولًا به «ملاعنه» معنا کردهاند، اما راغب در مفردات مىنویسد:
بهل: أصل البُهل کون الشیء غیر مراعى ... والبهل والإبتهال فی الدعاء الإسترسال فیه والتضرع، نحو قوله عزّوجلّ «ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ» ومن فسّر الإبتهال باللعن فلأجل أن الإسترسال فی هذا المکان لأجل اللعن(المفردات فی غریب القرآن: 63)
بهل یعنى شیئى که رها بوده و تحت مراعات سرپرستى کسى نباشد. بهل و ابتهال حالتى است که نوعى تضرّع و طلب آرامش و اطمینان به همراه دارد، مانند فرمایش خداى تعالى که مىفرماید: «ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ».
بر این اساس، مباهله به معناى نفرین طرفین جهت خارج شدن طرف مقابل از تحت سرپرستى خداوند است.
در میان صحابه و تابعین بیش از بیست نفر به نقل این حدیث پرداختهاند و در دورههاى بعدى نیز، حدیث توسط بیش از پنجاه تن از عالمان بزرگ سنى روایت شده است .
تواتر حدیث مباهله
برخى از عالمان بزرگ سنى به تواتر حدیث مباهله و به قطعیت صدور آن اذعان کردهاند. حاکم نیشابورى درباره این مدّعا مىنویسد:
وقد تواترت الأخبار فی التفاسیر عن عبداللَّه بن عباس وغیره أنّ رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه وآله وسلّم أخذ یوم المباهلة بید علی وحسن وحسین وجعلوا فاطمة وراءهم، ثمّ قال: «هؤلاء أبناؤنا وأنفسنا ونساؤنا»( معرفة علوم الحدیث: 50)
اخبار در تفاسیر [به نقل] از ابن عباس و غیر او متواتر است که رسول خدا صلى اللَّه علیه وآله وسلّم در روز مباهله دست على، حسن و حسین علیهم السلام را گرفت و فاطمه علیها السلام را پشت سر ایشان قرار داد و آن گاه فرمود:
«اینان پسران، جانها و زنان ما هستند».
ان شاء الله در بحث بعدی دلالت آیه را مورد بررسی قرار خواهیم داد .