-
حیات برزخی 2
سهشنبه 24 اسفند 1395 19:33
حیات برزخی 2 دومین دلیلی که دلالت بر حیات برزخی می کند آیه 22 سوره ق می باشد که خداوند می فرماید : { فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ (22)} [ق: 22] بـه او گـفـتـه مى شود این وضع که مى بینى در دنیا هم بود اما تو از آن در پرده اى از غفلت بودى ما امروز پرده ات را کنار زدیم اینک دیدگانت امروز...
-
حیات برزخی 1
سهشنبه 24 اسفند 1395 17:57
حیات برزخی { وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (169)} [آل عمران: 169] قرآن می فرماید : و هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شدند مرده مپندار ،بلکه آنان زنده اند و در نزد پروردگارش روزی می خورند و متنعم هستند . در این آیه کلماتی نهفته است که...
-
گریه بر میت
سهشنبه 24 اسفند 1395 17:33
گریه بر میت روایتی در صحیح مسلم مبنی بر گریه بر میت وجود دارد که ما به تحقیق و بررسی آن می پردازیم و از آنجا که کتاب صحیح مسلم مورد اعتماد اهل سنت می باشد ما به بحث سندی ان نمی پردازیم و فقط مواردی که از این روایت استفاده می شود را بیان می داریم . 108 - ( 976 ) حدثنا أبو بکر بن أبی شیبة وزهیر بن حرب قالا حدثنا محمد بن...
-
مفهوم شناسی ولی
دوشنبه 18 بهمن 1395 09:42
مفهوم شناسی «ولی» از مجموع کتابهای لغت استفاده می شود که برای ولی دو معنا را بیان کرده اند : اول : معنای «قرب و نزدیکی » یا پیاپی آمدن و دوم : «سرپرستی»متصرف بودن در امور کسی یا چیزی .و «ولیّ» بر وزن فعیل فقط به معنای دوم آمده است . زمخشری در کتاب اساس البلاغه ذیل واژه «ولی» اینگونه می نویسد : (وَلِیَهُ وَلْیاً: دنا...
-
مفهوم شناسی ولی
دوشنبه 18 بهمن 1395 09:42
مفهوم شناسی «ولی» از مجموع کتابهای لغت استفاده می شود که برای ولی دو معنا را بیان کرده اند : اول : معنای «قرب و نزدیکی » یا پیاپی آمدن و دوم : «سرپرستی»متصرف بودن در امور کسی یا چیزی .و «ولیّ» بر وزن فعیل فقط به معنای دوم آمده است . زمخشری در کتاب اساس البلاغه ذیل واژه «ولی» اینگونه می نویسد : (وَلِیَهُ وَلْیاً: دنا...
-
[ بدون عنوان ]
یکشنبه 17 بهمن 1395 15:04
-
مفهوم شناسی امام
یکشنبه 17 بهمن 1395 11:50
مفهوم شناسی امام امام از ریش ة «أمّ ، یؤ مّ ، إمام ه » گرفته شده است و در کتب لغت به معنای پیشوا می باشد یعنی کسی که به او اقتدا می شود ابن فارس در کتاب معجم مقاییس الغه درباره امام اینگونه می نویسد : الإِمام : کلُّ من اقتُدِى به و قُدِّم فى الأمور. و النبىُّ صلى اللَّه علیه و سلم إمام الأئمة، و الخلیفة إِمام...
-
عکس برتر انقلاب
یکشنبه 17 بهمن 1395 11:37
-
اهمیت بحث از امامت
چهارشنبه 13 بهمن 1395 11:48
اهمیت بحث امامت یکی از مباحث بسیار مهم و مطرح شده همگام با ظهور اسلام بحث امامت می باشد البته ناگفته نماند که در اعصار قبل هم این بحث به أنحاء مختلف پرداخته شده است ( در مطالب آینده به این مباحث اشاره می شود ). بعد از رحلت پیامبر اکرم ص این مباحث جنبه های سیاسی به خود گرفته و باعث تفرقه هایی بین مسلمانان ... اهمیت بحث...
-
[ بدون عنوان ]
شنبه 9 بهمن 1395 13:29
-
چرا در بخشی از شهرهای کشورمان طلاق زیاد است ؟
چهارشنبه 19 خرداد 1395 11:15
چرا در بخشی از شهرهای کشورمان طلاق زیاد است ؟ علت های گوناگونی برای این علت بیان کرده اند ، ما ابتدا علت های عام و فراگیر را بیان کرده و در ادامه به علت های خصوصی و جزئی می چردازیم . رواج فرد گرایی ؛ در جامعه ای که رفته رفته به جامعه مدرنیته و فرا مدرنیته تبدیل می شود و زوجین از ارتباط با جامعه کناره می گیرند و فرد...
-
آیه مباهله 2
شنبه 25 اردیبهشت 1395 22:37
در ادامه می خوانیم که بیاییم برای تشخیص حق که کدام یک از این دو طرف هستند ، یکدیگر را لعنت کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم زیرا مباهله و لعن کردن یکدیگر ، بنیان کن و معجزه ای آماده است . خداوند این ایه را نازل فرمودند : «فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ...
-
آیه مباهله 1
جمعه 24 اردیبهشت 1395 16:10
آیه مباهله یکی از آیاتی که به ولایت بلافصل امیر المومنین علیه السلام دلالت دارد ، آیه مبارکه مباهله می باشد که خداى تعالى خطاب به رسول خویش مىفرماید: «إِنَّ مَثَلَ عِیسَى عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ* الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلَا تَکُنْ مِنْ الْمُمْتَرِینَ* فَمَنْ...
-
آیه ولایت
چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 00:04
آیه ولایت یکی از آیاتی که دلالت بر امامت بلا فصل علی بن ابی طالب دارد آیه ولایت می باشد . خداى تعالى در سوره مائده مىفرماید: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّه وَرَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ»( سوره مائده: آیه 55) به راستى که تنها صاحب اختیار شما خدا، رسولش...
-
آیه ولایت
چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 00:03
آیه ولایت یکی از آیاتی که دلالت بر امامت بلا فصل علی بن ابی طالب دارد آیه ولایت می باشد . خداى تعالى در سوره مائده مىفرماید: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّه وَرَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ»( سوره مائده: آیه 55) به راستى که تنها صاحب اختیار شما خدا، رسولش...
-
ضرورت بحث از امامت
یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 20:13
ضرورت بحث از امامت یکی از مهم ترین مباحثی که از زمان دعوت علنی پیامبر اکرم شروع شده ، مبحث امامت و جانشینی می باشد و در ماجرای یوم الدار پیامبر اکرم ص فرمودند : هر کس ولایت مرا قبول کند او جانشین من می باشد . سوالی که به ذهن خطور می کند این است که در آن زمان که تمام جامعه بت پرست بودند ؛ جا داشت که پیامبر این سخن را...
-
حدیث همراهی من فارقنی
یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 00:07
حدیث همراهی من فارقنی یکی از ورایاتی که از دو لب مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه واله صادر شده است که دلالت بر عصمت امیر المومنین علیه السلام می کند این روایت می باشد : من فارقنی فقد فارق اللَّه؛ ومن فارقک یا علی، فقد فارقنی ( المستدرک على الصحیحین: 3/ 124؛ تاریخ مدینة دمشق: 42/ 307؛ ) کسى که از من فاصله بگیرد و جدا...
-
دو روایت دیگر بر عصمت
جمعه 17 اردیبهشت 1395 10:27
یکی از روایت هایی که دال بر عصمت است این روایت می باشد که داستانی به این شرح دارد: پیامبر یک لشکر به یمن به فرماندهی خالد بن ولید و لشکری دیگر به فرماندهی امیر المومنین علیه السلام به یمن رهسپار کردند و دستور دادند که زمانی که این دو لشکر به هم رسیدند فرمانده ی هر دو لشکر امیر المومنین علیه السلام باشد . در این جنگ،...
-
«علیٌ مع القرآن، والقرآن مع علی»
جمعه 17 اردیبهشت 1395 00:26
«علیٌ مع القرآن، والقرآن مع علی» از جمله احادیثى که بر عصمت امیرالمؤمنین علیه السلام دلالت دارد حدیث «علی مع القرآن والقرآن مع علی» است. چهارده راوی مهم این روایت را نقل کرده اند . سند این روایت به ام سلمه و حضرت زهرا علیها السلام و امام مجتبی علیه السلام می رسد که از پیامبر اکرم ص این روایت را نقل نموده اند . حاکم...
-
حدیث سفینه 2
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 22:58
بحث در مورد عصمت ائمه اطهار علیهم السلام بود و به حدیث سفینه رسیدیم و روایت را در جلسه و بحث قبلی بیان کردیم حال به ادامه این بحث می پردازیم . هفت نفر از صحابه پیامبر اکرم ص این روایت را نقل کرده اند . که امیر المومنین علیه السلام و عبد الله بن عباس و انس بن مالک از این افراد می باشند . این روایت در کتب مهم اهل سنت از...
-
تبعیت از اهل بیت
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 00:18
تبعیت از اهل بیت مسلم بن حجاج مىگوید: پیامبر پس از فرمودن «إنّی تارک فیکم»، سه مرتبه فرمود: أذکّرکم اللَّه فی أهل بیتی، أذکّرکم اللَّه فی أهل بیتی، أذکّرکم اللَّه فی أهل بیتی. تکرار، تذکر و توجّه دادن به اهل بیت جز لزوم پیروى از ایشان معناى دیگرى ندارد. و در ترمذی است که رسول اکرم به این علت اهل بیت علیهم السلام را...
-
حدیث ثقلین
دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 21:35
حدیث ثقلین اولین روایت ، حدیث ثقلین می باشد که رسول اکر صلی الله علیه وال می فرماید : یا أیها الناس، إنّی ترکت فیکم ما إن أخذتم به لن تضلوا، کتاب اللَّه وعترتی أهل بیتی! ( سنن الترمذی: 5/ 328/ ش 3874؛ المعجم الکبیر: 3/ 66/ ش 2680؛ المعجم الأوسط: 5/ 89 ) اى مردم، همانا دو [گوهر] گرانقدر در میان شما مىگذارم که اگر آن...
-
«آیه تطهیر»
یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 23:26
«آیه تطهیر» چهارمین آیه ای که در مورد عصمت مورد بحث ما قرار می گیرد و یک از مهم ترین آیاتی است که به این موضوع اشاره دارد آیه تطهیر می باشد . خدواند می فرماید : «إِنَّما یُریدُ اللَّه لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرًا»( سوره احزاب: آیه 33) جز این نیست که همواره خدا مىخواهد هر...
-
آیه کونوا مع الصادقین
شنبه 11 اردیبهشت 1395 21:40
آیه کونوا مع الصادقین سومین ایه ای که ما مورد بحث قرار می دهیم و عصمت ائمه اطهار علیهم السلام را ثابت می کند ایه همراهی با صادقین می باشد . خداوند در سوره توبه مىفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّه وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ»( سوره توبه: آیه 119 ) اى کسانى که ایمان آوردهاید، تقوا پیشه کنید و همراه...
-
اولی الامر
جمعه 10 اردیبهشت 1395 11:06
آیه اولی الامر آیه دوم که ما مورد بحث قرار می دهیم ، آیه اولی الامر می باشد خدواند می فرماید : «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّه وَأَطیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ»( سوره نساء: آیه 59 ) اى کسانى که ایمان آوردهاید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و صاحبان امر خود را نیز اطاعت کنید. این آیه یکی از...
-
آیه عهد
چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395 22:54
در جلسه قبل با توجه به آیات قرآن عصمت پیامبر اکرم را ثابت کردیم حال با توجه به آیات قرآن عصمت امامان را ثابت خواهیم نمود . اولین آیه مورد بحث در این زمینه آیه «عهد » می باشد ،در این آیه خداوند انتصاب حضرت ابراهیم علیه السلام را به امامت تبیین و نیز رسیدن این مقام والا را به ظالمان نفى مىکند. خداوند متعال مىفرماید:...
-
عصمت در قرآن
سهشنبه 7 اردیبهشت 1395 22:47
عصمت در قرآن در قرآن آیاتی وجود دارد دال بر اینکه فقط عصمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله را ثابت می کند و به عصمت انبیاء دیگر و یا اوصیاء الاهى نظر ندارند. ما به برخی از این آیات اشاره می کنیم : «ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَما غَوى* وَما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى* إِنْ هُوَ إِلّا وَحْیٌ یُوحى»( سوره نجم ایه 2تا 4) صاحب شما...
-
عصمت 4
دوشنبه 6 اردیبهشت 1395 13:49
عصمت 4 چهارمین دلیل بر عصمت ، اقتدا و چیروی در سایه عصمت می باشد در کتاب خدا ، قرآن کریم آیاتی وجود دارد که به انسان گوشزد می کند که از پیامبر اکرم صلی الله علی و اله پیروی و تبعیت کنید. به دو آیه به عنوان نمونه اشاره می کنیم : عصمت 4 چهارمین دلیل بر عصمت ، اقتدا و پیروی در سایه عصمت می باشد در کتاب خدا ، قرآن کریم...
-
عصمت 3
یکشنبه 5 اردیبهشت 1395 23:53
دیدگاه شیعه در مورد عصمت نظریات فرقه ها را در حد امکان توضیح دادیم و حال به بیان دیدگاه شیعه در مورد عصمت می پردازیم ، شیعه قائل است که همه پیامبران و همچنین ائمه اطهار علیهم السلام از مقام عصمت برخوردارند . دیدگاه علماء بر این است که اجماع حجت می باشد و علت این اجماع را وجود معصوم می دانند به همین علت باید معصوم از...
-
عصمت 2
شنبه 4 اردیبهشت 1395 22:37
حضرت موسى و سیلى زدن به ملک الموت! دومین دلیلی که اهل سنت استناد کرده اند که پیامبران عصمت ندارند داستان این روایت ابو هریره می باشد . ابوهریره در راستاى دروغپردازىهاى خود، امور ناشایستى را به حضرت موسى علیه السلام نسبت مىدهد. احمد بن حنبل در مسند ابوهریره از قول وى مىنویسد: حضرت موسى و سیلى زدن به ملک الموت!...