امامت در پرتوی عقل و نقل

امامت در پرتوی عقل و نقل

امیر المومنین - ولایت - خلافت - جانشینی- عصمت -
امامت در پرتوی عقل و نقل

امامت در پرتوی عقل و نقل

امیر المومنین - ولایت - خلافت - جانشینی- عصمت -

حدیث همراهی من فارقنی

 

حدیث همراهی من فارقنی

یکی از ورایاتی که از دو لب مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه واله صادر شده است که دلالت بر عصمت امیر المومنین علیه السلام می کند این روایت می باشد :

من فارقنی فقد فارق اللَّه؛ ومن فارقک یا علی، فقد فارقنی (المستدرک على الصحیحین: 3/ 124؛ تاریخ مدینة دمشق: 42/ 307؛)

کسى که از من فاصله بگیرد و جدا شود، همانا [از] خدا جدا شده است، و آن کسى که از تو اى على جدا شود، از من جدا شده است.

حدود ده نفر از ...

 

حدیث همراهی من فارقنی

یکی از ورایاتی که از دو لب مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه واله صادر شده است که دلالت بر عصمت امیر المومنین علیه السلام می کند این روایت می باشد :

من فارقنی فقد فارق اللَّه؛ ومن فارقک یا علی، فقد فارقنی (المستدرک على الصحیحین: 3/ 124؛ تاریخ مدینة دمشق: 42/ 307؛)

کسى که از من فاصله بگیرد و جدا شود، همانا [از] خدا جدا شده است، و آن کسى که از تو اى على جدا شود، از من جدا شده است.

حدود ده نفر از صحابه این روایت را نقل نموده اند. حاکم در مستدرک با سند خود روایت می کند :

یا علی، من فارقنی فقد فارق اللَّه، ومن فارقک یا علی، فقد فارقنی.

ابن عساکر در تاریخ مدینة دمشق، به سند خود از ابن عباس چنین نقل مى‏کند:

ستکون فتنة، فمن أدرکها منکم فعلیه بخصلتین: کتاب اللَّه وعلی بن أبی طالب؛ فإنّی سمعت رسول اللَّه‏ صلى اللَّه علیه وآله‏ یقول وهو آخذ بید علیّ:

هذا أوّل من آمن بی وأوّل من یصافحنی وهو فاروق هذه الأمّة یفرق بین الحقّ والباطل وهو یعسوب المؤمنین، والمال یعسوب الظلمة، وهو الصدیق الأکبر، وهو بابی الذی أوتى منه، وهو خلیفتی من بعدی (تاریخ مدینة دمشق: 42/ 42/ ش 10484)

به زودى فتنه‏اى به وجود خواهد آمد. هر آن کس از شما آن را درک کردید، پس بر [شما] باد به دو خصلت: کتاب خدا و على بن ابى طالب، چرا که از رسول خدا صلى اللَّه علیه وآله شنیدم که در حالى که دست على را گرفته بود مى‏فرمود:

این [على‏] نخستین کسى است که به من ایمان آورد، و نخستین کسى است که روز قیامت با من مصافحه خواهد کرد. او جدا کننده این امت و فرق گزارنده میان حق و باطل است. او امیر مؤمنان است و مالِ [دنیا] امیر گمراهان. و او بزرگ مردِ راستگویان است و او درى است که [اگر کسى بخواهد به من برسد] باید از آن در وارد شود و او خلیفه پس از من است.

دو عبارت از این حدیث بر عصمت دلالت دارد:

1. هو فاروق هذه الأُمة؛

2. هو بابی الذی أوتى منه.

آری کسی می تواند میزان باشد (همانگونه که قبلا اشاره نمودیم ) که از مقام عصمت برخوردار باشد و خطا و اشتباه و نسیانی از او سر نزند و الگویی برای شناخت حق باشد .

در روایت دوم بابی که بخواهیم به رسول اکرم برسیم امیر المومنین علیه السلام معرفی شده است . و باید این شخص عاری از هر گونه اشتباهی باشد تا نباید ما را از مسیر من حرف سازد و به بی راهه ما را ببرد . چرا که جدایی از رسول خدا جدایی از خدا می باشد و کسی که از خدا جدا شد او کافر و از خط ضلال پیروی می کند.

تا به اینجا ما روایاتی که دال بر عصمت ائمه اطهار می کردند را بیان داشتیم . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.