امامت در پرتوی عقل و نقل

امامت در پرتوی عقل و نقل

امیر المومنین - ولایت - خلافت - جانشینی- عصمت -
امامت در پرتوی عقل و نقل

امامت در پرتوی عقل و نقل

امیر المومنین - ولایت - خلافت - جانشینی- عصمت -

اهمیت بحث از امامت

 

اهمیت بحث امامت

     یکی از مباحث بسیار مهم و مطرح شده همگام با ظهور اسلام بحث امامت می باشد البته ناگفته نماند که در اعصار قبل هم این بحث به أنحاء مختلف پرداخته شده است ( در مطالب آینده به این مباحث اشاره می شود ). بعد از رحلت پیامبر اکرم ص این مباحث جنبه های سیاسی به خود گرفته و باعث تفرقه هایی بین مسلمانان ... 

 

 

اهمیت بحث امامت

     یکی از مباحث بسیار مهم و مطرح شده همگام با ظهور اسلام بحث امامت می باشد البته ناگفته نماند که در اعصار قبل هم این بحث به أنحاء مختلف پرداخته شده است ( در مطالب آینده به این مباحث اشاره می شود ). بعد از رحلت پیامبر اکرم ص این مباحث جنبه های سیاسی به خود گرفته و باعث تفرقه هایی بین مسلمانان شده است. بزرگان صحابه مانند ابوذر به جرم شیعه بودن ، به شام تبعید می شوند و این باعث نشد که هدف اصلی خود را فراموش نماید بلکه به برکت وجود ایشان عده ی زیادی از مردم شام ، به ویژه جنوب لبنان  و بلاد جبل عامل شیعه شدند.

در دوره و زمانها بعدی هم بزرگانی مانند شیخ کلینی ،شیخ صدوق و شیخ مفید و دیگر عالمان نگاشته هایی در این زمینه تدوین نموده اند . 
اعتقاد به امامت به قدری مهم است که ابوالفتح شهرستانی در ابتدای مبحث «امامت» از کتاب الملل و النحل می نویسد:

إذ ما سل سیف فی الإسلام على قاعدة دینیة مثل ما سل على الإمامة فی کل زمان ( الملل والنحل (1/ 22) )

در تمام اعصار بر سر هیچ یک از مسائل دینی شمشیری کشیده نشده است به مانند شمشیری که بر سر مسأله امامت کشیده است .

از کلام شهرستانی به وضوح می توانیم عظمت مسأله امامت را بفهمیم.و این بیان را از تطورات تاریخ استفاده شده است .

همچنین علامه حلی در مقدمه کتاب منهاج الکرامه ، از مسأله امامت به عنوان اشرف مسائل اسلامی یاد می کند و می نویسد :

فهذه رسالة شریفة ومقالة لطیفة، اشتملت على أهم المطالب فی أحکام الدین، وأشرف مسائل المسلمین، وهی مسألة الإمامة  (منهاج الکرامة فی معرفة الإمامة (4/ 1) )

پس این رساله شریفه ... در احکام دین و اشرف مسائل مسلمانان یعنى مسأله امامت است‏.

در روایات به اهمیت امامت هم پرداخته شده است خصوصا روایاتی که در باب الحجه کتاب شریف کافی ، بیان شده است که اشاره به دلیل عقلی برای اثبات اهمیت مباحث امامت دارد که ما به آن دلیل اشاره می کنیم .

عقل درک می کند که برای جهان خالقی وجود دارد اما ما توان ارتباط با آن خالق را نداریم بنابراین باید رابطی بین خالق و مخلوق باشد که احکام را بدون کم و کاستی ( باید معصوم باشد ) به بندگان برساند. و رابط کسی نمی تواند جز فرستاده او باشد و فرستاده او انبیاء و بعد نبی اکرم ص ، ائمه اطهار علیهم السلام می باشند .

بنابراین مسأله امامت از جایگاه بسیار مهمی در دین اسلام بر خوردار می باشد که هر انسانی باید با دلیل قطعی آن را برای خود ثابت کند؛ چرا که تقلید در اعتقادات غیر جایز می باشد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.