امامت در پرتوی عقل و نقل

امامت در پرتوی عقل و نقل

امیر المومنین - ولایت - خلافت - جانشینی- عصمت -
امامت در پرتوی عقل و نقل

امامت در پرتوی عقل و نقل

امیر المومنین - ولایت - خلافت - جانشینی- عصمت -

حیات برزخی 2

  حیات برزخی 2

دومین دلیلی که دلالت بر حیات برزخی می کند آیه 22 سوره ق می باشد که خداوند می فرماید :

{فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ (22)} [ق: 22]

بـه او گـفـتـه مى شود این وضع که مى بینى در دنیا هم بود اما تو از آن در پرده اى از غفلت بودى ما امروز پرده ات را کنار زدیم اینک دیدگانت امروز تیزبین شده است 

از ایـن آیـه دو نـکته استفاده مى شود:

 اول اینکه روز قیامت را به روزى معرفى مى کند که در آن روز پـرده غـفلت از جلو چشم بصیرتش ‍ کنار مى رود و در نتیجه حقیقت امر را مشاهده مى کند، و این نکته در آیاتى بسیار دیگر نیز آمده، مانند آیه (و الامر یومئذ لله )، و آیه (لمن الملک الیوم لله الواحد القهار) و آیاتى دیگر نظیر اینها.

 

و دوم ایـنـکـه آنچه خدا براى فرداى قیامت انسان تهیه دیده، از همان روزى تهیه دیده که انسان در دنیا بوده، چیزى که هست از چشم بصیرت او پنهان بوده است و مخصوصا از همه بـیشتر این حقیقت براى او پنهان بوده که روز قیامت روز کنار رفتن پرده ها، و مشاهده پشت پرده است.

 

بـراى ایـنـکـه اولا غـفـلت وقـتـى تـصـور دارد کـه در ایـن میان چیزى باشد و ما از بودنش غافل باشیم. از سوى دیگر تعبیر به غطاء (پرده ) کرده، و این تعبیر در جائى صحیح اسـت کـه پـشـت پـرده چـیـزى بـاشـد و پـرده آن را پـوشـانـده و بـیـن بـیـنـنـده و آن حـائل شـده بـاشـد. و از سـوى سـوم تعبیر به حدت و تیزبینى در جایى صحیح است، و چـشم تیزبین در جایى به درد مى خورد که بخواهد یک دیدنى بسیار دقیقى را ببیند و الا احتیاجى به چشم تیزبین پیدا نمى شود.

بنابراین قیامت به کنار رفتن پرده ها از جلوی چشم معرفی شده است و این در حقیقت زمانی معنا دارد که در آن جهان زنده باشد و الا این حرف لغو و بی فایده خواهد بود لذا خداوند در این آیه می فرمایند که آنها زنده هستند و حقایق را می بینند . پس وقتی که همه در ان دنیا زنده و حیات داشته باشند به طریق اولویت پیامبر ص و ائمه اطهار علیهم السلام حیات دارند و حاجات ما را می شنوند و به آنها پاسخ خواهند گفت . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.