امامت در پرتوی عقل و نقل

امامت در پرتوی عقل و نقل

امیر المومنین - ولایت - خلافت - جانشینی- عصمت -
امامت در پرتوی عقل و نقل

امامت در پرتوی عقل و نقل

امیر المومنین - ولایت - خلافت - جانشینی- عصمت -

ضرورت بحث از امامت

  ضرورت بحث از امامت

یکی از مهم ترین مباحثی که از زمان دعوت علنی پیامبر اکرم شروع شده ، مبحث امامت و جانشینی می باشد و در ماجرای یوم الدار پیامبر اکرم ص فرمودند : هر کس ولایت مرا قبول کند او جانشین من می باشد .

سوالی که به ذهن خطور می کند این است که در آن زمان که تمام جامعه بت پرست بودند ؛ جا داشت که پیامبر این سخن را بگویند یا خیر ؟ پیامبر اکرم به چه مقامی نزدد بت پرستان رسیده بود که وقتی این سخن را از او شنیدند انکار پیامبر نکردند به این معنا که پیامبری ... 

 ضرورت بحث از امامت

یکی از مهم ترین مباحثی که از زمان دعوت علنی پیامبر اکرم شروع شده ، مبحث امامت و جانشینی می باشد و در ماجرای یوم الدار پیامبر اکرم ص فرمودند : هر کس ولایت مرا قبول کند او جانشین من می باشد .

سوالی که به ذهن خطور می کند این است که در آن زمان که تمام جامعه بت پرست بودند ؛ جا داشت که پیامبر این سخن را بگویند یا خیر ؟ پیامبر اکرم به چه مقامی نزدد بت پرستان رسیده بود که وقتی این سخن را از او شنیدند انکار پیامبر نکردند به این معنا که پیامبری ، پیامبر را زیر سوال نبرده بلکه بعد از ماجرای یوم الدار فقط ، ابوطالب را مورد تمسخر قرار دادند و گفتند که از این به بعد باید از این بپه اطاعت کنی ؟

پیامبر اکرم ص از زمان تولد ایشان که حوادث خارق العاده اتفاق افتاد و اولین سفر تجاری که رفتند و ابری را مردم مشاهده کردند که بالای سر مبارک آن حضرت هست و خبرهایی که راهب مسیحیی به آنها دادند و پذیرایی که آن راهب از همراهان پیامبر داشت و مشهور بودن امین در آن جامعه و ارزش والایی که پیامبر در بین این بت پرستان داشت ، وقتی پیامبر این سخن را گفتند ، مشرکین یقین کردند که ایشان بر گفتارشان صادق هستند . (به علت اینکه بحث ما نیست مفصل به این موضوع نمی پردازیم )

آری به این علت بود که پیامبر اکرم را انکار نکرده ، و بعد از دعوت علنی بارها بر ولایت امام علی علیه السلام تأکید ورزیده و احادیث فراوانی و آیاتی هم بر این امر نازل گشته و حقیقتت امر را بر مردم روشن ساخته است .

اما متأسفانه عوامل حب ریاست و مکان و پیروی از هوای نفس ، باعث شد که بعد از فوت یا شهادت پیامبر اکرم ص فورا در مکانی به نام سقیفه تجمع کرده برای ان حضرتت جانشین انتخاب کردند و تمام روایات و سخنان گهر بار آن نبی مرسل و خاتم انبیاء را به فراموشی سپرده و هنوز جنازه پیامبر اکرم ص را غسل و کفن و دفن نکرده در پی منافع شخصی خود بودند.

و عده ای برای اقراض شخصی دست به شمشیر بده و ادعا کردند که پیامبر نمرده بلکه به آسمانها عروج کرده است و هر کس بگوید ایشان مرده است من با همین شمشیر سر او را از تنش جدا خواهم کرد .

علتها را باید جستجو کرد که مگر سالها شما کنار پیامبر نبودید مگر سیره و روش ایشان را ندیده اید مگر سخنان ایشان را نشنیده اید مگر قرآن نخواندیدو مگر های زیادی که پاسخ آن ساده ولی عده ای هنوز خود را غافل از تمام آن آثار می دانند .

مگر جنازه پیامبر از اوجب واجبات نبود ، چرا جنازه پیامبر را رها کرده و در گوشه ای جمع شده و برای امر آشکاری که پیامبر آن را تعیین کرده است تصمیم گیری می کنید ؟

حال ما بحث از ولایت امیر المومنین علیه السلام را به حول و قوه الهی آغاز نموده (ما قبلا اختلافات بین شیعه و اهل سنت بر سر خلافت و ادله اهل سنت بر خلافت و رد آنها وشرایط خلیفه از دیدگاه اهل سنت و شیعه را بیان کردیم اما در این بحث فقط به ادله اختصاصی امام علی علیه السلام می پردازیم ) و ادله قرانی و روایی بر امامت امام علی علیه السلام را ارائه خواهیم نمود . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.